Recensies
Bekend maar niet gekend"Alleen omdat iets bekend is, is het nog lang niet gekend, want kennen overstijgt het vertrouwd-zijn." "Juist omdat iets bekend is, is het niet gekend, want vertrouwdheid, als gevoel van 'zo is het nou eenmaal', kan een belemmering voor het kennen zijn." Dit zijn twee noties van Hegel die in extreme vorm spelen bij wappie en woke. Neem als praktischer voorbeeld 'onderwijs' dat bij iedereen bekend is, maar dat volgens Theo de Rooy (2018) Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland in zijn aard niet wordt gekend. |
|
Eigen slaafHan schrijft: "We leven in een bijzondere historische fase, waarin de vrijheid zelf dwang veroorzaakt. De vrijheid van het kunnen brengt zelf meer vormen van dwang voort dan het disciplinaire moeten, dat geboden en verboden formuleert. Het moet heeft een grens. Het kan heeft er daarentegen geen. Grenzeloos is dan ook de dwang die zijn oorsprong heeft in het kunnen." Zo worden mensen hun eigen slaaf. |
|
AuthenticiteitMaarten Doorman schrijft in Rousseau en Ik (2012) dat de opvattingen van de paradoxale Franse filosoof tot de dag van vandaag invloed hebben, vooral het idee van authenticiteit. De gedachte dat we uniek en authentiek zijn is een verzinsel dat Rousseau flink wist op te kloppen en we blijven het te graag horen. |
|
NeoliberalismeMellink & Oudenampsen verrassen met een eigen kijk op het ontstaan, de aard, de werkwijze en de impact van neoliberalisme. Zij belichten zakelijk de rollen van kopstukken als Von Mises en Hayek en Nederlands supporters als Keus, Drees jr. en Zijlstra. Het zijn namelijk niet Margaret Thatcher of Ronald Reagan die de publieke diensten afbouwden in Nederland. |
|
IdentititeitPaul Verhaeghe (2012) schreef Identititeit. Van dit boek neem ik mee dat het verwerven van identiteit niet te scheiden is van het verwerven van bekwaamheid. |