Teksten - Raccent = onderwijsvernieuwing; betekenis = leren uit relaties; Expert = Jos Geerligs;
foto2 image

Teksten

In deze site staan passend bij thema'seen aantal teksten. Het werk voor opdrachtgevers is echter veel diverser, soms breder en soms specifieker dan presenteerbaar is op deze site. Een selectie van de teksten die buiten deze site zijn gepubliceerd of uitgesproken zijn, staan in deze map bij elkaar.

Rapporten & Inleidingen

Rapporten & Inleidingen zijn gemaakt voor een opdrachtgever of uitgesproken voor een publiek.

Brochures

Er zijn zes brochures/ boekjes gemaakt. Vier worden aangebodsen in de winkel en twee kunnen als pdf-bestand worden gedownload. Een brochure gaat over kenmerken van "kennis". Een tweede over kenmerken van "innovaties". 

Publicaties

Publicaties zijn teksten waarbij de wetenschappelijke verantwoording het motief is. Bij de Publicaties wordt ook een literatuuroverzicht gegeven. Niet alle documenten die in het literatuuroverzicht zijn genoemd, staan op deze site, bijvoorbeeld artikelen die in tijdschriften zijn gepubliceerd.

Proefschrift

Het proefschrift van Jos Geerligs gaat over de leerdoelen van het middelbaar landbouw onderwijs in de periode tussen 1986 en 1996. In die periode werd voor de gehele sector van een lessentabel met examenprogramma's overgeschakeld naar een kwalificatiestructuur. Dat was in 1992 in concept klaar en bij wet geregeld. De minister van Landbouw Natuurbeheer en Visserij was in die tijd koploper. De minister van Onderwijs en Wetenschappen volgde in 1996 met de Wet Educatie en Beroepsonderwijs.
In het proefschrijft staan uitgangspunten, doelstellingen, realisaties en effecten van de kwalificatiestructuur beschreven.

Reactie

Marktwerking ... suffie

Ik kwam er pas geleden achter wat de impact was van de Bolognaverklaring van 1999 over de hogeronderwijsruimte. De impact is het principe van marktwerking voor het hele onderwijs.

Deel deze pagina:

Recent

Gepersonifieerd leren

Ik zat afgelopen maand twee keer in een workshop over gepersonifieerd leren. Maar was het geen individueel leren?

Recensie

Identititeit

Paul Verhaeghe (2012) schreef Identititeit. Van dit boek neem ik mee dat het verwerven van identiteit niet te scheiden is van het verwerven van bekwaamheid.

R accent   •   Zwenkgras 45   •   2804 NG    •   Gouda   •   tel. +31 182 546 096   •   mob. +31 623 479 681   •   info@raccent.nl