Werkvelden & klanten - Raccent = onderwijsvernieuwing; betekenis = leren uit relaties; Expert = Jos Geerligs;
foto2 image

Werkvelden & klanten

R accent heeft opdrachten uitgevoerd voor scholen op het niveau van leraren, management en bestuur. Denk hierbij aan trainingen van leraren om praktijkleren te begeleiden, of aan benaderingen om de organisatie van contractonderwijs efficienter te maken, of aan fusie van scholen en critische reflectie van colleges van bestuur.
Er zij opdrachten uitgevoerd voor intermediaire organisaties voor de ontwikkeling van leerdoelen, leerprocessen en toetsen. Voor ministeries en raden voor advies en ontwerp. Werkelijk op alle terreinen die het onderwijs aangaan.

R accent is een generalist die afweegt. Een onderwijskundige aanpak is alleen de moeite waard al hij door de jaren heen uitvoerbaar en betaalbaar blijft. Bij het formuleren van leerdoelen gaat het om de essenties en niet om de differentiatie. Een beroep is tenslotte een verzameling van functies en bijna geen functie wordt hetzelfde uitgevoerd. De kern van de activiteiten - dat is ook de hoofdmoot van deze site - richt zich op het vernieuwen van de gewoontes van teams. Chique gezegd is dat sociale innovatie.

Raccent werkt vooral aan het vernieuwen van het onderwijs. Dit betekent werk op alle niveaus van de onderwijsorganisatie want vernieuwen op slechts een niveau is meestal niet duurzaam. Daarvoor is er toch meer samenhang dan vaak herkend wordt. Onze opdrachtgevers komen veelal uit het onderwijs. De principes van ervaringsleren die Raccent toepast, werken echter in elke organisatie die voor een vernieuwingsopave staat.

Zie voor specifieke informatie de overzichten lopende en afgesloten projecten.

Reactie

Marktwerking ... suffie

Ik kwam er pas geleden achter wat de impact was van de Bolognaverklaring van 1999 over de hogeronderwijsruimte. De impact is het principe van marktwerking voor het hele onderwijs.

Deel deze pagina:

Recent

Gepersonifieerd leren

Ik zat afgelopen maand twee keer in een workshop over gepersonifieerd leren. Maar was het geen individueel leren?

Recensie

Identititeit

Paul Verhaeghe (2012) schreef Identititeit. Van dit boek neem ik mee dat het verwerven van identiteit niet te scheiden is van het verwerven van bekwaamheid.

R accent   •   Zwenkgras 45   •   2804 NG    •   Gouda   •   tel. +31 182 546 096   •   mob. +31 623 479 681   •   info@raccent.nl