Gereedschap - Raccent = onderwijsvernieuwing; betekenis = leren uit relaties; Expert = Jos Geerligs;
foto2 image

Gereedschap

Voor onderhoud en ontwikkelwerk is gereedschap onontbeerlijk. Maar elke situatie is anders. Recht te doen aan het unieke karakter van praktische situaties moet de 'werkman' boven de inhoud, methoden en relaties staan die hij tegenkomt. Gereedschap, ook als het concepten en modellen zijn, zijn hulpmiddelen die passend bij een situatie kunnen worden gebruikt. Alleen voor beginners is een concept een blauwdruk. De meester zet het gereedschap naar zijn hand en weet precies wat in welke situatie het werk kan doen. Zonder gereedschap gaat 'het' niet. Elke maand beschrijft R accent een gereedschap. U kunt dat downloaden door op de afbeelding te klikken. 




2014jan Theorie en Praktijk

Theorie en praktijk zijn in het beroepsondewijs belangrijke begrippen. Maar wat verstaan we eronder: een situatie, een inhoud, een proces, ... ?




13 feb - Domeinen en typen van reflectie (1)

Elk van de zeven aspecten van competentie heeft een eigen vorm van reflectie. Voor elke vorm van reflectie is een sleutelvraag geformuleerd.




13 jan - Trainen (5)

Op de grens van ons bewustzijn voelen we meer aan dan we begrijpen. Dat betekent niet dat praktisch leren altijd het meest effectief of efficiënt is.




12 dec - Trainen (4)

Bij bewustzijn is sprake van dingen die je aanvoelt en dingen die je begrijpt. Het aanvoelen van iets loopt vaak voor op het begrijpen van iets.




12 nov - Trainen (3)

Training behoeft structuur, de leraar moet daar voor zorgen. Het programma van praktijkleren heeft ook behoefte aan structuur, daar moet de manager voor zorgen.




12 okt - Trainen (2)

Bij trainen is structuur heel belangrijk. het is nuttig er even bij stil te staan, want vaak herken je structuur niet.




12 sep - Trainen (1)

Trainen is nodig om competentie te verwerven. Is trainen of oefenen voor elk aspect van competentie hetzelfde?




12 aug - Onzekerheid - toetsen (12)

Concluderen, kiezen en oordelen zijn verschillende manieren van beslissen en van omgaan met onzekerheid. Of iemand dat beheerst en passend inzet is eigenlijk eenvoudig te toetsen.




12 jul - Onzekerheid - onderwijzen (11)

Van organisaties 'waar geen fouten gemaakt mogen worden' weten we dat trainen van opmerkzaamheid de voorwaarde is voor leren oordelen.




12 jun - Onzekerheid - ondernemen (10)

Het concept van Kant geeft een logische verbinding van theorie en praktijk. Dit concept geeft nieuwe mogelijkheden bij het begrijpen en ontwikkelen van een ondernemende houding.




12 mei - Onzekerheid - een dualistisch concept (9)

Volgens Kant leidt het verbinden van reine Vernunft (theorie) en praktische Vernunft (praktijk) tot oordeelsvermogen. Met dit dualistisch concept kunnen allerhande losse einden van cgo worden verbonden. Het geeft de mogelijkheid om onzekerheid op een beheersbare manier centraal te stellen.




12 apr - Onzekerheid en oordeel (meer voorbeelden) (8)

Het beroepsonderwijs probeeert om tal van manieren om theorie en praktijk te verbinden. Maar daar zit weinig lijn in ... mogelijk omdat er geen helder idee is over oordeelsvorming.




12 mrt - Onzekerheid en oordeel (SLO) (7)

Een van de doelstellingen van het Studiehuis was de realiteit van de praktijk van het leven binnen het curiculum te halen. Hoe werd dat aangepakt? En wat werd daarbij geraakt?




12 feb - Onzekerheid en oordeel (Korthagen) (6)

Mensen gebruiken de beelden van eerdere ervaringen (Gestalts) voor hun toekomstig handelen. Is handelen op basis van Gestalt 'de' manier om met onzekerheid om te gaan?




12 jan - Onzekerheid en oordeel (Biesta) (5)

Volgens Biesta zijn twee soorten oordeel van belang. Oordelen over iets goed doen en oordelen over het doen van het goede. Door onderwijs smal op kwalificaties te richten gaat het mis, vindt hij.




11 dec - Onzekerheid en BV (4)

Beroepssituatie zijn onvoorspelbaar en veranderlijk. Daarom is oordeelsvermogen een belangrijk aspect van competentie.




11 nov - Onzekerheid en MO (3)

Vanwege onzekerheid over de maatschappelijke ontwikkeling moeten burgers voor zichzelf en voor medeburgers op kunnen komen.




11 okt - Onzekerheid en PO (2)

Kon je vroeger nog zeggen wat je ging worden, nu is dat moeilijker. Is dat ook zo met wie je bent?




11 sep - Competentie vanwege onzekerheid (1)

Het omgaan met onzekerheid is wellicht het opvallendste kenmerk van competentie. Het is volgens ons de enige echte reden voor de invoering van competentie en cgo.




11 aug - Assessment en KRO (6)

Hoe kan het onderscheid tussen kiezen, redzaamheid en oordeelsvermogen helpen bij het uitvoeren van een assessment? Het zien van (on)bewust (on)bekwaam handelen.




11 jul - Assessment van vakmanschap (5)

Veronderstel dat iemand er 3 jaar over doet om startbekwaam te worden en drie jaar later vakbekwaam kan zijn. Hoe kunnen de verschillen in competentie dan worden benoemd?


Reactie

Marktwerking ... suffie

Ik kwam er pas geleden achter wat de impact was van de Bolognaverklaring van 1999 over de hogeronderwijsruimte. De impact is het principe van marktwerking voor het hele onderwijs.

Deel deze pagina:

Recent

Gepersonifieerd leren

Ik zat afgelopen maand twee keer in een workshop over gepersonifieerd leren. Maar was het geen individueel leren?

Recensie

Identititeit

Paul Verhaeghe (2012) schreef Identititeit. Van dit boek neem ik mee dat het verwerven van identiteit niet te scheiden is van het verwerven van bekwaamheid.

R accent   •   Zwenkgras 45   •   2804 NG    •   Gouda   •   tel. +31 182 546 096   •   mob. +31 623 479 681   •   info@raccent.nl